Korian terässilta rakennettiin 1870 Riihimäki-Pietari -rataosuudelle. Se toimi rautatiesiltana uuden betonisen holvisillan valmistumiseen saakka 1925. Tämän jälkeen vanha silta otettiin maantieliikenteen käyttöön. Kun uusi teräsbetoninen maatiesilta valmistui, jäi entinen rautatiesilta pois tästäkin käytöstä 1984.
Korian silta on maamme vanhin ja rakennusteknisesti arvokkain kolmiaukkoinen (19,2+66,15+19,2) teräsristikkosilta. Reunajänteet olivat alunperin puusta (ns. Howe-ristikko), mutta niiden tilalle rakennettiin 1880 teräsristikot (vinosauvainen kaideansas).
Pääjänne on 3-jakoinen. teräsrakenteen korkeus on noin 6,1 m ja pääkannattajien keskinäinen etäisyys 3,65 m. Diagonaalit ovat litteästä raudasta tehtyjä vetosauvoja. Sillan materiaali on keittorautaa, pääjänteen teräspaino on noin 365 tonnia.
Siltaa vahvistettiin eräiltä osin 1900-luvun alkupuolella. Kun sen kantavuus ei kuitenkaan enää riittänyt rautatiekuormille, rakennettiin rinnalle uusi betoniholvisilta.
Kyseisen radan rakentamisajalta ei Suomen puolella ole säilynyt muita rautatiesiltoja. Kolme vierekkäistä eri ikäistä siltaa (1870, 1925, 1984) havainnollistavat sillanrakennustekniikan kehitystä ainutlaatuisella tavalla.
Siltaa on korjattu 1995. |