Kohde on Neuvostoliiton joukkojen vuosina 1940 – 1941 rakentama Koverharin linnoitusalueen läpi kulkeva junaradan ratapenger ja ratalinjaus. Se on rakennettu hiekkapohjaiselle mäntykankaalle sekä osaksi Nicklundskärret-nimisen suon poikki.
Kohde on osa ratalinjaa, jolla oli tarkoitus yhdistää Täcktomin ja Tvärminnen alueilla sijainneiden järeän rautatietykkipatterin ampuma-asemien ratapihat Hangon rataan Koverharissa. Tykistöradassa oli kiskot Hangosta Tvärminneen mutta sieltä Koverhariin jatkuvaa osuutta ei ehditty kiskottaa mutta ratalinja penkereineen ehdittiin rakentaa lähes valmiiksi.
Ratalinjaa on inventointialueella 1,6 km. Se alkaa Hangon radasta 1,3 km Viskontien tasoristeyksestä rataa pitkin mitattuna koilliseen. Rata näkyy maastossa nykyään 2,5 – 12 m leveänä hiekkapäällysteisenä linjana. Ratalinja kummallakin puolella on panssarivaunun kaivantoesteet 470 m matkalla Hangon radasta etelään. Kaivannot on jaettu 3 m pitkiin osioihin kapeilla poikkivalleilla. Radan linjaus on leveimmillään näiden kaivantoesteiden välissä. Etelämpänä se jatkuu keskimäärin 3 m leveänä linjana.
Nicklundskärretin suon kohdalla rataa varten on tehty 2,5 m korkea pengerrys, jonka leveys on yläosasta 2,5 m ja alaosasta 8 m. Suon itäpuolella linja muuttuu polkumaiseksi ja katoaa vähitellen maastossa. Viskontien eteläpuolella rata on jälleen näkyvissä korkeana hiekkapengerryksenä.
Luonti: 14.5.2009 Viimeisin muutos: 13.11.2012
Tutkimukset
John Lagerstedt inventointi 2009
Luonti: 15.5.2009
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.