Niskalammen teollisuusalue liittyy Imatran varhaiseen teollistumiseen. Niskalammella on sijainnut Tornator Oy:n tehtaiden varasto- ja lastauspaikka, jonne on johtanut kapearaiteinen rautatie. Varasto- ja lastauspaikkaa rakennettiin 1800-luvun lopussa ja rakennustöitä on jatkettu 1900-luvulla. Tehtaiden satama oli Niskalammella Vuoksen puoleisella rannalla. Niskalammen rantaviiva on muuttunut aikojen saatossa sinne tuotujen täytemaiden vuoksi. Lammesta on täytemaan myötä kuroutunut umpeen soinen Liippilahti, jonka ympäristö on nykyisin metsittynyttä. Paikalta havaittiin useita rakenteita, jotka kaikki todennäköisesti liittyvät lastaus- ja varastorakenteisiin sekä rautatiehen.
Jäänteitä rautatiestä on paikalla säilynyt useammassa kohdassa. Selkein rautatien pohjan jäännös sijaitsee Liippilahden eteläpuolella. Rautatien pohja on lähes itä-länsisuuntainen kivi- ja maarakenne. Rakenne on yhteensä noin 200 m pitkä ja noin 10 m leveä. Sen itäpääty on noin 4,5 m korkea ja kivillä reunoistaan tuettu. Kivet ovat noin 0,5 x 0,5–0,7 x 1,2 m kokoisia lohkokiviä ja niiden välissä ei havaittu laastia. Rakenteen päällys on tasainen. Länsipäädystä rakenne on matalampi ja paikoittain vain maavalleilla tuettu. Matalimmillaan rakenne on noin 0,5–1 m korkea. Rakenteen pohjoispuolella kulkee polku/kulku-ura, jonka pohjoispuolelle nousee maaterassi. Terassi laskee luoteeseen kohti Liippilahtea. Terassin päällä on ainakin 5 kahdesta vierekkäisestä kivirivistä koostuvaa rakennetta. Kiveykset ovat 8–20 m etäisyydellä toisistaan. Yksi kiveys koostuu kahdesta kaakko-luode-suuntaisesta vierekkäisestä kivirivistä, jotka on aseteltu luoteeseen laskevaan rinteeseen. Kivirivit ovat noin metrin eteläisyydellä toisistaan. Kivirivien pituus vaihtelee noin 10–35 m välillä. Kivet ovat noin 0,2–0,4 m kokoisia. Alueella on lisäksi useita muita epämääräisiä kiveyksiä ja kivirivejä, jotka muodostavat paikoittain selkeitä linjoja. Osa rakenteista on todennäköisesti osittain hajonnut.
Liippilahden kaakkoispohjukassa (ks. alakohde) on kaarenmuotoinen puurakenne. Puupaaluja on poikittain maassa ainakin kolmessa kerroksessa. Puukaari on noin 14 m pitkä. Paalut ovat noin 1,35 m pitkiä, 0,3 m leveitä ja 0,17 m paksuja. Puurakenteen vieressä on noin 0,3–0,7 m kokoisista lohkokivistä kasattu suorakaiteenmuotoinen taso. Liippilahden kaakkois-/ etelänurkassa on sijainnut myös pieni moderni kaatopaikka.
Alueen koillisosassa on rannassa veden alla puisia pystypaaluja (mahdollinen laiturirakenne). Paaluja on noin neljässä rivissä ja rivistö jatkui rantaviivaa mukaillen noin 110 m pituudelta. Pohjoisosassa pystypaalujen päällä on säilynyt poikittaisia hirsiä. Pystypaalut ovat halkaisijaltaan noin 0,2 m kokoisia ja poikittaiset hirret noin 0,25 m kokoisia. Paalurivin eteläosassa on kuusikulmainen, halkaisijaltaan noin 3,4 m kokoinen betonirakenne. |