Sijaintipaikka on Kymijoen rannalla Kurjenniemessä.
Vanhan sillan jäänteet molemmilla puolilla joen rantaa. Pohjois/itärannalla on jäljellä veden alla sillan maatuki, hirsinen arkkutuki, jossa on 3-4 hirsikerrosta. Osa kivistä on paikoillaan. Rakenne on melko ehyt, vain ylävirran puoleisessa kulmassa muutama hirsi on poissa paikoiltaan. Rakenteen koko on noin 3 x 17 metriä ja korkeus vajaat 2 metriä. Alueella on muta- ja savipohjaa ja voimakas virtaus.
Etelä/länsirannalla hirsirakenteen pituus rannan suunnassa on ainakin 17-18 metriä. Korkeus on noin metri (jäät todennäköisesti vieneet ylemmät osat). Rantamatalikolla on myös rakenteeseen todennäköisesti kuuluvia kiviä. Vedessä olevien hirsirakenteiden löytösyvyys on 0,5-3 metriä.
Kymen länsirannalla oli 1862-1882(?) Heikkilän höyrysaha, jonka tuotteiden rahtaamiseksi Haminaan oli Kymeen tehty ilmeisesti uivarakenteinen silta. Ilmeisesti laaja rantamatalikko (useita aareja) on suurelta osin vanhaa sahauspintaa.
Luonti: 11.5.2011 Viimeisin muutos: 22.4.2024
Tutkimukset
Reino Hemmilä ilmoitus 2011
Huomautuksia: Sillan jäänteitä löytyi vuonna 1998 Matti Kurjen arkistotutkimusten johdosta. Rakenteesta otettiin kuvia. Ilmoittaja tehnyt myös sillan itäpään hirsiarkusta piirroksen. Ilmoituksessa mukana myös vuoden 1875 venäläinen kartta, jossa silta näkyy. (ILM21126).
Luonti: 11.5.2011 Viimeisin muutos: 8.12.2022
Johanna Rahtola, Timo Jussila, Timo Sepänmaa ja Hannu Poutiainen inventointi 2019
Luonti: 4.12.2019
yksityishenkilö tarkastus 2005
Huomautuksia: Kohteesta otettu valokuvia. Kuvia Ilpparissa (ILM21126).
Luonti: 8.12.2022 Viimeisin muutos: 8.12.2022
yksityishenkilö tarkastus 2010
Huomautuksia: Kohteelta otettiin kuvia. Kuvat Ilpparissa (ILM21126).
Luonti: 8.12.2022 Viimeisin muutos: 8.12.2022
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.