Pulkkilanharju on aina tarjonnut luontaisen kulkureitin Asikkalasta Sysmään ja paremman yhteyden saamiseksi harjujonon saaria on yhdistetty toisiinsa ja mantereeseen niin silloin kuin penkereinkin. Tie oli alkuaan ratsutie, jota 1740-luvulla alettiin laajentamaan kärrytieksi ja Käkisalmeen rakennettiin silta. Pulkkilansalmessa oli ylitystä varten lautta. 1800-luvun puoliväliin mennessä tien käyttö väheni, silta sortui ja lautta jäi pois käytöstä. Vasta 1940-luvulla Käkisalmeen tuli uusi silta, Pulkkilansalmeen lossi ja harjulle rakennettiin maantie. 1970-luvun alussa Pulkkilansalmen lossi poistui ja tilalle tuli silta. Samalla Karinsalmi ruopattiin laivoille ja tähänkin salmeen tuli silta. Nykyisen Pulkkilanharjuntien itäpuolella olevalla kapealla kankaalla Käkisalmesta etelään havaittiin vajaan 100 metrin pituinen vanha tienpohja, joka toimii nykyisin kävelypolkuna. Tämä on selvästikin pois käytöstä jäänyt lähinnä kärryjen mentävä ura, jonka ylärinteen puolen reunasta on paikoin otettu hiekkaa ja sillä ilmeisesti pengerretty alarinteen puolta tiestä. Hiekanottopaikat ja koko ura ovat sammaloituneet.
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.