Keisarin tie, joka on rakennettu 1600-luvulla yhdistämään Kajaanin ja Oulun linnoja, kuvastaa tieyhteyksien varhaista kehityshistoriaa harvaan asutussa pohjoisimmassa Suomessa.
Tie on kulkenut Oulusta Säräisniemelle Oulujärven länsirannalle, josta matka kohti Kajaania on jatkunut Oulujärven yli joko vesitse tai jäitse. Historiansa ensimmäiset vuosikymmenet tie soveltui vain ratsukäyttöön ja lienee saatu ajokelpoiseksi 1700-luvun puolivälissä. Keisarintie oli 1600-luvulta 1800-luvun lopulle tärkeä postitie Tukholman ja Viron välillä ja ainoa maantie Oulusta Kajaaniin.
Välisuolla on nähtävissä koko suon leveydeltä, noin 200 m matkalla, jälkiä kapulasillasta tai muusta vastaavasta rakennelmasta. Harmaantuneet halkaisijaltaan 15-20 cm leveät poikki-
puut näkyvät siellä täällä osittain turpeen alta.
2023: tarkkuusinventoinnin perusteella muinaisjäännöskohde Keisarintie Välisuo on osittain vahingoittunut puunajossa, ojankaivuussa ja kohteen halkaisevan tien teossa. Ilmeisesti pääosa puurakenteista on kuitenkin edelleen paikallaan.
Suon yli rakennetun kapulasillan rakennetta pyrittiin havainnoimaan tarkkuusinventoinnin aikana pintapuolisella tarkastelulla ja sitä selvitettiin tarkemmin tien poikkisuuntaan kaivetulla koekuopalla. Koekuopan koko oli noin 150 x 50 cm ja se sijoitettiin tien laidasta kohti keskiosaa rakenteiden tarkempaa selvittämistä varten. Koekuoppa kaivettiin kokonaisuudessaan puhtaaseen pohjamaahan, ja esiin saadut kerrokset ja rakenteet dokumentoitiin. Rakenteet katkaistiin kuopan laidoilta ja puut otettiin talteen
ajoitusnäytteitä varten. Koekuopan kohdalla tien rakenne oli varsin selkeä: keskiosassa on poikittaisia halkaisijaltaan noin 10 cm:n kokoisia puita ja tien reunalla pitkittäisiä ja ohuempia riukuja (n. 5-10 cm). Puut olivat pyöreäpintaisia luonnonpuita. Pitkittäisiä puita oli noin 150 cm:n leveydeltä ja länsiosastaan ne näkyivät ojassa. Ojan länsilaidalta ei kuitenkaan tällä kohdalta löydetty lisää puita, joten rakenteen leveys ei liene alkujaankaan ollut paljon tätä suurempi. Poikittaisia puita saatiin esiin noin 1 m leveydeltä ja ne jatkuivat itään tiekerrosten alle. Puurakenteiden päällä oli ainakin kaksi eri sorakerrosta. Sorakerrosten ja puurakenteen alta kaivettiin noin 20 cm:n kerros tiivistä suoturvetta, jonka pintaosissa oli hieman lahoja puunkappaleita. Tämän alta löytyi hiekkamaa noin 75 cm syvyydeltä tien pinnasta mitattuna.
Historiallisten lähteiden ja vuoden 2023 tutkimuksessa kerättyjen puunäytteiden vuosilusto-
ajoituksen perusteella Välisuon puurakenne liittyy todennäköisesti jo Keisarintien vanhimpaan tunnettuun perustamisvaiheeseen aivan 1600-luvun alussa.
Kenttähavaintojen ja taustatutkimusten perusteella muinaisjäännösalueen rajausta ehdotetaan kavennettavaksi eteläpäästään ja laajennettavaksi pohjoispäästään. Alueen kuivausjärjestelyjen vuoksi on mahdollista, että puurakenteet alkavat tulevaisuudessa lahota.
Luonti: 26.1.2023 Viimeisin muutos: 28.2.2024
Tutkimukset
Maria Suvanto inventointi 2006
Huomautuksia: Vanha Oulu-Kajaani-Maantie. tieinventointi Utajärveltä Kajaaniin.
Luonti: 26.1.2023
Maanala Oy/Arttu Tokoi ja Taneli Leinonen koekaivaus 2023
Huomautuksia: Utajärvi. Keisarintie Välisuo ja Orikangas 1 - Muinaisjäännöskohteiden tarkkuusinventointi 2023 / Maanala Oy
Luonti: 27.2.2024 Viimeisin muutos: 27.2.2024
Ladattava tiedosto saattaa sisältääkuvia, karttoja tai muita sisältöjäjotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöävarten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.