Museoviraston Arkeologiset Kenttäpalvelut toteutti katutöiden kaupunkiarkeologisen valvonnan Oulun teknisen liikelaitoksen (Tekli) katutyömaalla Oulun Hallituskadun, Rantakadun, Kaarlenväylän, ja Kaupunginojan puiston alueilla 18.5.–20.7.2015. Alueella uusittiin hulevesiviemäröintiä ja vesijohtojärjestelmää, sekä katualueiden pinnoitus vähintään 60 cm syvyyteen maanpinnasta ulottuen. Tutkimuksissa valvottiin myös viereisellä Lemminkäisen työmaalla Autorannan parkkialueella tehtyjen hulevesiviemäröintitöiden kaivantojen kaivu sekä elokuun alussa (10.–11.8.2015) yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan museon tutkija-arkeologi Mika Sarkkisen kanssa Kaarlenväylän eteläpuoliselle tori-/jalkakäytäväalueelle kaivettujen valopylväs- ja puunistutusaltaiden kaivantojen kaivua.
Tutkimusalue sijoittuu Oulun kaupungin vanhalle satama- ja torialueelle. Tutkimuksissa paljastui ranta-aittoihin, kivijalkaisiin makasiineihin, rantavalleihin ja laitureihin sekä muihin rantarakenteisiin liitettäviä rakennejäännöksiä, mutta yksikään tutkimuksissa havaittu rakenne ei tullut esiin koko laajuudessaan. Stratigrafian ja löytöesineistön perusteella rakenteet ajoittuvat todennäköisesti 1700- ja 1800-luvuille, sekä osin 1900-luvun alkuun.
Valvonnassa dokumentoitujen rakennejäännösten perusteella Kaarlenväylän itäosan ja sen kaakkoispuolisen torialueen vielä kaivamattomien alueiden muinaisjäännösluokitusta tulisi miettiä uudelleen. Tällä hetkellä aluetta ei ole määritelty mahdollisesti säilyneitä kulttuurikerroksia ja rakenteita sisältäväksi. Valvonnassa tehtyjen havaintojen perusteella alue olisi syytä ainakin osittain siirtää luokkaan 2, sillä siellä olivat tutkimuksissa havaitut 1700-luvun jälkipuolen rakennejäännökset, jotka jatkuivat selvästi kaivantojen ulkopuolelle. |