Dendrokronologinen analyysi ei tuottanut ajoitustulosta, mutta hylyn rakenteiden perusteella sen voidaan todeta uponneen yli 100 vuotta sitten, joten se on kiinteä muinaisjäännös. Todennäköisesti aluksen rakennus ja käyttö ajoittuvat 1800-luvun lopulle tai korkeintaan 1900-luvun alkuun. Kyseessä on järeätekoinen, raskaan lastin kuljettamiseen rakennettu havupuurunkoinen talonpoikaiskaljaasi, jossa on ollut kahvelitakila molemmissa mastoissa. Aluksen käyttö on liittynyt todennäköisesti Siliciumin tiilitehtaaseen.
Luonti: 8.2.2018 Viimeisin muutos: 20.3.2025
Hanketiedot
Kenttätyöajankohta:
15.4.2017, 24.4.2017
Tutkimusalue:
338 m²
Tutkimusperuste:
Maankäyttö ja rakentaminen (MML, MRL)
Rahoittaja/tilaaja:
Hangon Satama Oy
Hankkeen vaihe:
Raportti jätetty
Luvan dnro:
MV_52_05.04.01.02_2017
Henkilökunta
Ei määritelty:
Kari Hyttinen
Ei määritelty:
Toni Nevalainen
Inventoija:
Eeva Vakkari
Inventoija:
Immi Wallin
Raporttitiedot
Raportti:
Hanko Koverhar, Tvärminne Storfjärden -hylyn tarkkuusinventointi ja dokumentointi Tarkkuusinventointi 2017
Tekijä:
Eeva vakkari ja Immi Wallin
Päivämäärä:
23.5.2017
Liitetiedostot
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.
Hanko Koverhar, Tvärminne Storfjärden -hylyn tarkkuusinventointi ja dokumentointi