Tutkimuksen tavoitteena oli tarkistaa kattavasti onko alueella muinaisjäännöstä.
Maastotyö suoritettiin 1.12.2009. Myöhäisestä vuodenajasta huolimatta olivat tutkimus- ja havainnointiolosuhteet erinomaiset. Pelto oli kynnettynä ja kostea. Koko peltoalue
jyrkennän rinteen alaosaan tutkittiin kattavasti silmänvaraisesti. Pellon länsi- eli yläosassa,
uuden tielinjauksen aluetta ja liepeitä käytiin systemaattisesti läpi metallinpaljastimella.
Alavuden keskustan eteläpuolelle, Härkösen alueelle suunnitellulla uudella tielinjalla alue vt 66:n itäpuolella tehtiin arkeologinen inventointi. Tielinjan pohjoisosa kulkee vanhaa, vuotta 1961 edeltänyttä valtatielinjaa, joten inventoinnissa tutkittiin vain tielinjan rakentamaton osuus, joka on nykyisin peltona.
Alue on vuoden 1808 Alavuden taistelun taistelupaikalla. Päätaistelu käytiin alueen pohjoispuolella eikä tutkitussa pellossa havaittu taistelupaikkaan viittaavaa esineistöä. Härkösen kylä on sijainnut nyt tutkitun alueen luoteispuolella, mutta Härkösen ja Kahran talojen vanhat tontit eivät ole ulottuneet suunnitelma-alueelle. Tutkimuksissa havaittiin kivikautinen asuinpaikka, joka ei kuitenkaan näyttäisi ulottuvan suunnitellulle tielinjalle.
Luonti: 3.3.2010 Viimeisin muutos: 13.9.2021
Hanketiedot
Kenttätyöajankohta:
1.12.2009
Tutkimusperuste:
Maankäyttö ja rakentaminen (MML, MRL)
Rahoittaja/tilaaja:
Alavuden kaupunki
Hankkeen vaihe:
Raportti jätetty
Henkilökunta
Inventoija:
Hannu Poutiainen
Inventoija:
Timo Jussila
Raporttitiedot
Raportti:
Alavus Härkösen alueelle suunnitellun uuden tielinjan muinaisjäännösinventointi 2009
Tekijä:
Timo Jussila
Päivämäärä:
27.12.2009
Kokoelmatiedot
KM Esihistorialliset kokoelmat KM 38053 Löydöt
Liitetiedostot
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta.
Alavus Härkösen alueelle suunnitellun uuden tielinjan muinaisjäännösinventointi 2009. Tutkimusraportti.