Uusimaa | |
Helsinki | |
Pasilan veturitallit ja rautatieläistalot | 200316 |
Kiinteistötunnus: | 91-432-1-23 /11; 91-432-1-23 /10; |
Muu tunnus: | 091-285 VARR |
takaisin |
Kuvaus |
Keski-Pasilan alueeseen Pasilan aseman ja siihen liittyvien kauppakeskus- ja hotellipalveluiden ym. eteläpuolella on Pasilan vanha ratapiha- ja varikkoalue veturitalleineen. Eteläinen ja pohjoinen veturitalli ja niiden välinen varikon konttorirakennus on rakennettu 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Veturitalleihin on myöhemmin kohdistunut muutoksia, mm. veturien koon suurentumisen vuoksi.
Veturitalleihin olennaisesti liittyvät kääntöpöydät ovat paikoillaan. Ratapihan länsireunalla on 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa rakennettu rautatieläisasuntojen pihapiiri. Toralinnaksi nimetty on poikkeuksellisen pitkä tiilinen asuinkasarmi ja sen kanssa samaan pihapiiriin kuuluu vielä kaksi puista asuinrakennusta, joista toinen rakennettiin jo ennen Toralinnan tiilikasarmia. Toralinnan tavoin tiilistä muurattu, mutta pienempi sauna- ja pesutuparakennus on purettu 1980-luvulla Veturitien levennyksen tieltä. Pihapiirin asuinrakennuksista pienin vaurioitui tulipalossa vuonna 2014, ja on sen jälkeen purettu. Tontin ominaispiirteisiin kuuluu Veturitien ja Toralinnan sekä pihan puolella asuinrakennusten väliin istutetut lehmusrivit. Suojaisan pihapiirin eteläosan kalliolla sijaitsee erillään vuonna 1908 varikon päälliköille tarkoitettu kahden perheen asuinrakennus. Samalla kalliolla on myöhemmin rakennettu asetinlaiterakennus. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2020 |
Historia |
Historia |
Helsingin veturitallit ja konepaja sijaitsivat 1860-luvulta lähtien keskustan ratapihalla. Sen tultua ahtaaksi siirrettiin vaunujen valmistus vuonna 1898 perustettuun Pasilan konepajaan. Uusi veturitalli valmistui Pasilan seisakkeelle asemarakennusta vastapäätä vuonna 1899 ja se käsitti 24 veturinsijaa. Vuonna 1910 veturitalleja oli kaksi ja pilttuita yhteensä 38. Vuonna 1899 valmistui myös tiilisen asuinrakennuksen Toralinnan ensimmäinen vaihe.
Pasilan V luokan asemalla oli vuonna 1890 asemarakennuksen (sijaitsi Toralinnan koilliskulmalla) lisäksi kolme asuinrakennusta. Vuonna 1924 siirrettiin asema radan itäpuolelle jonne pystytettiin uusi, Vammeljoelta siirretty asemarakennus (taas kerran siirrettynä nykyisin Rauhanasema Pasilan Veturiaukiolla). Kokonaisuus muodostui kahdesta kaarevanmuotoisesta veturitallista ja niiden välisestä konttoriosasta. Asuntokasarmi Toralinnan ensimmäisen vaiheen piirustukset on laatinut arkkitehti Bruno Granholm 1899. Rakennusta jatkettiin samaan tyyliin ilmeisesti 1900-luvun alkuvuosina. Punatiilisessä pitkässä kasarmimaisessa rakennuksessa on koristeelliset päätyaiheet ja tiiliprofiloinnit. Toralinnan pihapiirin kahdesta asuinrakennuksesta pohjoisempi on rakennettu Granholmin piirustusten mukaan 1896. Eteläisemmän rakennuksen suunnittelijaa ei tunneta. Alkuperäisistä piirustuksista kuitenkin selviää, että rakennuksessa oli alun perin kolme yhden huoneen ja keittiön asuntoa sekä pesu- ja leivintupa. Neljäs asuinrakennus on mäennyppylällä sijaitseva alun perin kahden varikon päällikön asuinrakennukseksi suunniteltu huvilarakennus. Arkkitehtinä toimi niin ikään Bruno Granholm ja suunnitteluvuosi on 1908. Pihapiiri lehmuskujineen kuuluu olennaisesti kokonaisuuteen. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2008 |
Lähteet |
Riitta Salastie, Pasilan veturitallit. Rakennushistoriallinen tarkastelu, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston julkaisuja 1995:10. |
Luonti: 22.10.2008 Viimeisin muutos: 22.4.2010 |
Suojelu |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 | |
Rakennukset ja rakennelmat |
Asuinkasarmi |
|
Kuvaus |
Toralinnan pihapiirin itäreunalla sijaitseva hirsirunkoinen, lautavuorattu asuinrakennus on hyvin säilynyt, rautatierakennuksille ominaisine piirteineen.
Se on vanhin Toralinnan tontin asuinrakennuksista. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2020 |
Historia |
Toteutettu tyyppipiirustusten (1896) mukaan, vrt. Kerava. |
Luonti: 22.10.2008 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Asuinkasarmi Toralinna |
|
Historia |
Vuonna 1899 valmistui rautateiden työntekijöille tarkoitetun, kolmekerroksisen, tiilistä muuratun asuinrakennuksen Toralinnan ensimmäinen vaihe. Toralinnaa jatkettiin alkuperäiseen tyyliin 1900-luvun alkuvuosina siten, että rakennus sai kolme porrashuonetta lisää.
Rakennus oli 1970-luvulla usean vuoden ajan tyhjillään, ja sitä uhkasi purkaminen. Rakennus kuitenkin kunnostettiin ja otettiin uudelleen asuinkäyttöön. Rakennuksen omistaa nykyisin Sato Oyj. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 8.2.2018 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Asuinrakennus TUHOUTUNUT |
|
Kuvaus |
Tämä hirsirunkoinen, lautavuorattu rakennus on purettu keväällä 2016, sen vaurioiduttua tulipalossa elokuussa 2014. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2020 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 29.10.2013 | |
Konttori |
|
Kuvaus |
Veturitallien konttorirakennus on kolmikerroksinen tiilirakennus kahden veturitallin välissä Pasilan ratapihalla. |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 31.3.2020 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Varikonpäälliköiden talo |
|
Kuvaus |
Toralinnan eteläpuoleisella kalliolla sijaitseva varikon päälliköiden asunto oli ensimmäinen n.s. englantilaisen järjestelmän mukainen VR:n asuinrakennus, jossa asuinhuoneet olivat kahdessa kerroksessa. Arkkitehti Bruno Granholmin piirtämä rakennus oli alunperin kahden perheen talo. Rakennus on edelleen asuinkäytössä. |
Luonti: 22.10.2008 Viimeisin muutos: 31.3.2020 |
Lähteet |
Piirustus 45/L90. Bruno Granholm, 6.6.1908.KA. |
Luonti: 7.5.2009 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 5.6.2008 Viimeisin muutos: 22.10.2008 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
ravintola, petanque |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 6.10.2009 |
Historia |
Suuria muutoksia sisätiloissa ja itäseinässä 1998-99 /Livady Oy. |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= tsto, osa maisemateosta |
Luonti: 1.1.1900 |
Historia |
Suurin osa purettu, jäänteet rauniona 1999. |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Veturitalli |
|
Kuvaus |
Päätyyppi =huolto nykykäyttö= korjaushalli |
Luonti: 1.1.1900 |
Suojelu | |
Suojelun väline: | Rautatiesopimus 1998 |
Prosessin tila: | Suojeltu |
Kohdentuminen ja keskeinen sisältö: | |
Luonti: 1.1.1900 Viimeisin muutos: 22.10.2013 | |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
|
× | ||
< | > | |