VARK tieto 15.6.2023: |
Nimi: |
Ylämäen kipinäaita 2 |
Tyyppi: |
kulkuväylät ;
|
Ajoitus: |
historiallinen 1800-luku;
|
|
Kivistä ladottu kipinäaita (pituus noin 200 m), joka sijaitsee käytöstä pois jääneen Hämeenlinna–Tampere rautatien ratapohjan itäpuolella. Rataosuus avattiin liikenteelle vuonna 1876. |
|
Kohteen tiedot muinaisjäännösrekisterissä |
|
VARK-VALINNAN PERUSTELUT |
Arvokas ja melko harvinainen muinaisjäännöstyyppi, joka liittyy Suomen rautatieverkon kehitykseen. |
|
Kulttuurihistoriallinen merkittävyys: melko merkittävä |
Arvio perustuu siihen, miten hyvin kohde ilmentää aikakautensa ilmiöitä, vaiheita ja tapahtumia. Arvioinnin pohjana on ollut kohteesta tai sen edustamasta ilmiöstä saatu tutkimustieto.
|
|
Tutkimuksellinen arvo: potentiaali on vähäinen |
Kohteen tutkimuksellinen arvo perustuu sen tutkimuspotentiaaliin sekä jo saadun että edelleen saatavissa olevan tiedon perusteella.
|
|
Yleisyys tai harvinaisuus: jokseenkin yleinen tai harvinainen |
Arvio kohdetyypin alueellisesta yleisyydestä tai harvinaisuudesta perustuu olemassa olevaan arkisto- ja kirjallisuusaineistoon.
|
|
Arkeologinen monimuotoisuus: monimuotoisuutta ei ole |
Arvio perustuu kohteesta havaittavien ilmiöiden runsauteen tai pitkään historialliseen jatkuvuuteen. |
|
Ympäristö ja maisema: ympäristössä tai maisemassa on vieraita elementtejä tai vaurioita |
Arvio perustuu kohteen ja sen sijaintiympäristön vuorovaikutukseen eli siihen, miten hyvin kohteen ympäristö tukee arkeologisen kohteen ymmärrettävyyttä. Merkittävyys saattaa lisääntyä, jos kohde sijaitsee valtakunnallisesti merkittävässä rakennetusta ympäristössä (RKY) tai valtakunnallisella maisema-alueella tai perinnebiotooppialueella.
|
|
Säilyneisyys: melko hyvin säilynyt |
Arvio perustuu kohteen havaittavissa olevien ominaispiirteiden säilyneisyyteen. Myös tutkittu kohde on voitu arvioida hyvin säilyneeksi, jos se on laadukkaasti ennallistettu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|