Hamina |
|
Tutkimustyyppi: | Inventointi |
Toimijatyyppi: | Muu yksityinen |
Teema: | Militaria |
Ajoitus: | Moderni |
luonti: 2.1.2013, Viimeisin muutos: 6.2.2018 | |
takaisin |
Kuvaus |
Toisen maailmansodan aikana Haminan ja Taavetin välille rakennettiin puolustuslinja. Tämä päätepisteidensä mukaan Hamina-Taavetti -linjaksi nimetty linnoitusketju oli Salpalinjan taempi asema. Linja kulkee suurpiirteisesti välillä Haminan satama-Poitsila-Salmenkylä-Husula-Reitkalli-Kannusjärvi-Lankila-Kurvijärvi-Puntari. Hamina-Taavetti -linjaa alettiin rakentaa syksyllä 1940 ja työt loppuivat kesäkuussa 1941 jatkosodan alkaessa. Linnoitustyöt jäivät kesken ja niitä ei tiettävästi jatkettu enää myöhemmin. Hamina-Taavetti -linjalle ehdittiin kuitenkin rakentaa varsin huomattava määrä mm. taistelu-/yhdyshautoja ja panssariesteitä. Kestolaitteita ehdittiin rakentaa vain muutama, joista yksi sijaitsee Luumäellä ja loput linjan eteläpäässä. Osa linjan panssariestekivistä kuljetettiin pois jatkosodan aikana.
Tässä inventoinnissa esitellään Hamina-Taavetti -linjan puolustusvarustuksia linjan eteläpäässä eli tarkemmin sanottuna Haminan satamasta Tikkamäkeen ulottuvalla alueella. Inventointi perustuu maastotutkimuksiin, jotka on tehty 08/2009 - 12/2012. Lisäksi apuna on käytetty arkisto- ja kirjallisuuslähteitä sekä paikallisten asukkaiden antamia tietoja. Myös tuhoutuneita ja toteuttamatta jääneitä kohteita esitellään. Inventointialueelta löytyneet linnoitteet on jaettu 60 eri kohteeseen. Näistä 22:ssa sijaitsee mahdollisten muiden linnoitteiden lisäksi myös kestolaitteita tai sellaisiksi tarkoitettuja varustuksia. Inventointialueella sijaitsee erityisen paljon taistelu-/yhdyshautoja sekä panssariesteitä. Lähes kaikki kallioon louhitut taistelu-/yhdyshaudat ovat kuitenkin karkeasti louhittuja ja viimeistelemättömiä. Maahan kaivetut haudat taas ovat pyöristyneitä osittain siksi, että puiset tukirakenteet ovat lahonneet tai ne on poistettu heti sodan jälkeen. Osaan haudoista ei edes ehditty asentaa tukirakenteita. Inventointialueella on myös useita panssariesteiksi tarkoitettuja rinneleikkauksia. Osa rinneleikkauksista on lohkottu kallioon ja osa on maavalleja, joita on tuettu useimmiten harkkokivillä. Panssariestekiviä on jäljellä lähinnä vain muutamia yksittäiskappaleita. Kestolaitteista valmiiksi asti ehdittiin rakentaa kaksi puolen joukkueen majoitukseen tarkoitettua teräsbetonikorsua, joista toinen on jo tuhoutunut. Lisäksi yksi majoitusluola ehdittiin rakentaa lähes valmiiksi saakka. Pelkät louhintatyöt ehdittiin tehdä kolmelle majoitusluolalle sekä useille avolouhoksiin rakennettaville konekivääripesäkkeille, tulenjohtopaikoille ja korsuille. Alun perin vain louhinta-asteelle saatetuissa majoitusluolissa on myöhemmin tehty sisustustöitä, mm. lattioiden ja oviaukkoseinämien betonointia ja oviraudoituksia. |
Luonti: 2.1.2013 Viimeisin muutos: 30.7.2013 |
Hanketiedot |
Henkilökunta | |
Vastuuhenkilö: | FT Simo Porras |
Ladattava tiedosto saattaa sisältää kuvia, karttoja tai muita sisältöjä jotka ovat tekijänoikeuksin suojattuja. Tiedoston tekijänoikeudet kuuluvat tutkimusraportin tekijälle ja muille raportissa mainituille tahoille. Sisällön jatkokäyttöä varten on hankittava lupa tekijänoikeuksien haltijalta. | |
Linkit Museoviraston muihin aineistoihin |
× | ||
< | > | |