Savukosken Soklin osayleiskaava-alueen arkeologinen inventointi liittyy suunnitteilla olevaan kaivoshankkeeseen, jota kaivosyhtiö Yara Oy valmistelee. Konsulttina kaavahankkeessa toimiva Pöyry Oy tilasi tutkimukset Museoviraston Arkeologisilta kenttäpalveluilta. Arkeologinen inventointi koski erityisesti muuttuvan maankäytön alueita (kaivosalueet, tie-, voimajohto- ja putkilinjaukset), mutta inventointiraportissa on lueteltu muutkin kaava-alueen sisällä olevat muinaisjäännökset. Inventoinnin tavoitteena oli tarkastaa ennestään tunnetut kohteet sekä löytää uusia kohteita ja rajata ne mahdollisimman tarkasti.
Inventoinnin kenttätyöt tehtiin 10.6.-4.7.2013. Menetelmänä oli paikantaa kohde ja sen jälkeen koekuopituksen avulla rajata kohde ja tehdä siitä yleiskarttaluonnos. Lisäksi löydölliset koekuopat merkittiin maastoon merkkinauhalla. Pääasiassa maastossa kuljettiin kolmen hengen ryhmänä, jolloin potentiaalisten kohteiden koekuopittaminen oli nopeaa ja kattavaa. Inventoinnin aikana kaivettiin yhteensä lähes 1000 koekuoppaa.
Inventointiraportissa luetellaan osayleiskaava-alueelta kaikkiaan 51 muinaisjäännöstä tai kulttuuriperintökohdetta. Näistä 21 on sellaisia, jotka eivät aiemmin esiinny muinaisjäännösrekisterissä. Suurin osa kohteista on kivi- ja varhaismetallikautisia asuinpaikkoja, joiden lisäksi tunnetaan joukko esihistoriallisia tai ajoittamattomia pyyntikuoppia sekä useita Nuortin konesavottaan liittyviä kulttuuriperintökohteita. Kivikautinen asutus on alkanut seudulla jo varhaismesoliittisella kivikaudella, sillä Malmio 1:n asuinpaikka ajoittuu yli 10000 vuotta vanhaksi. Radiohiiliajoitukset ja keramiikkatyypit viittaavat myös myöhäismesoliittiseen, pronssikautiseen ja varhaisrautakautiseen asutukseen. Nuortin konesavotta toimi alueella vuosina 1913-1916 ja sen jäljiltä metsissä on mm. höyryveturia varten rakennettu veturitie, pumppuasema ja savottakämppiä.
Mikäli kaivoshanke toteutuu kaavaehdotuksessa esitellyllä tavalla, useat alueen muinaisjäännöksistä ja kulttuuriperintökohteista tulee tuhoutumaan. Kaivoksen ja sen infrastruktuurin rakentaminen edellyttää mittavia arkeologisia tutkimuksia. |